Spelare som inte dyker upp

Om tävlingar i och kring Sverige

Moderators: boywing, pel, sestir, pem

chili
Posts: 27
Joined: 12 May 2004, 12:54
Location: Linköping

Spelare som inte dyker upp

Post by chili »

Jag skrev följande i min recension av Jusandan 2007:

En sak som jag störde mig mer på, och som gäller generellt och inte bara denna turnering, är att lottas mot motståndare som inte dyker upp andra eller tredje dagen. Vi var minst tre som blev utan motståndare i rond tre, och det är inte särskilt roligt att sitta av en timme. Jag skulle faktiskt föredra att det gjordes en närvarokontroll varje dag och att deltagare som inte är närvarande eller meddelat att de kommer lite sent plockas bort ur lottningen. Jag tycker det är viktigt att visa respekt för de deltagare som faktiskt kommer genom att inte ge dem onödiga ronder att sitta av mot motståndare som inte dyker upp.

Det skulle vara intressant att höra andras åsikter kring detta. Är det bara jag som stör mig på att behöva sitta av tid "i onödan"? Vad kan vi göra åt det? Skulle det hjälpa att kolla vilka som är närvarande varje dag?

/ Mattias
Myao
Posts: 126
Joined: 14 Feb 2005, 11:56

Post by Myao »

Instämmer.

Och det är viktigt att säga till genom t.ex. att skicka ett sms om man fått förhinder. Minst 6-7 pers dök ej upp över huvudtaget trots sin anmälan. Sånt försvårar planering. Jag antar dessa personer inte gör samma sak i arbets- eller skolsammanhang. Varför ska gossverige drabbas? Det är inte på något sätt riktat mot någon enstaka person, utan jag tror att brist på regler kring en bindande anmälan är orsaken. Klart man ska skriva in det i kommande tureringar!!

myao
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Att kräva bindande anmälan tror jag är onödigt hårt - det kan ju hända att man t.ex. blir sjuk.

Vad man däremot borde göra, som chili säger, är att sätta en hård deadline för upprop innan lottning. Är man för sen till deadlinen så är det kört för den rundan. Uppropet borde kanske göras innan varje rond till och med?

Och råkar man bli sen så kan man kanske ringa och meddela sig till uppropet ändå?
chili
Posts: 27
Joined: 12 May 2004, 12:54
Location: Linköping

Post by chili »

Om det var så att alla alltid meddelade arrangörerna att de inte skulle spela nästa rond så vore det ju inga problem, men detta verkar inte riktigt fungera. Dessutom hanterar detta förstås inte problemet med folk som försover sig, vilket är mänskligt. Det jag är ute efter är något åt det som pel skriver. Någon form av kontroll av vilka som faktiskt dykt upp, och endast dessa tas med i lottningen för nästa rond. Blir man sen så får man se till att ha sagt till i förväg eller ringa och meddela arrangören.

Sen känns det lite tråkigt att behöva vänta en hel timme på att veta om motståndaren kommer att dyka upp. Jag tog upp detta ämne redan efter SM 2003, då betänketiden var strax över en timme och en av mina motståndare kom en timme sent. Jag tyckte det kändes väldigt konstigt att börja spela partiet efter att jag fått gå och vänta och titta på andras partier i en timme. Jag funderar lite i banorna att det maximalt skulle vara tillåtet att komma en kvart sent till sitt parti, eller liknande. Det känns verkligen konstigt att bara sitta av tid medan andra börjar spela.

/ Mattias
pel
Administratör
Posts: 927
Joined: 31 Aug 2004, 12:58
Location: Uppsala/Gävle
Contact:

Post by pel »

Enklast är väl att sätta en kråka bredvid wallist-an som sätts upp mellan ronderna? Då behöver arrangörerna inte ropa upp så många namn (bara de som inte kryssat för sig - för säkerhets skull).
henric
Posts: 1096
Joined: 11 May 2004, 08:10

Re: Spelare som inte dyker upp

Post by henric »

chili wrote:Jag skrev följande i min recension av Jusandan 2007:

En sak som jag störde mig mer på, och som gäller generellt och inte bara denna turnering, är att lottas mot motståndare som inte dyker upp andra eller tredje dagen. ...

Det skulle vara intressant att höra andras åsikter kring detta. Är det bara jag som stör mig på att behöva sitta av tid "i onödan"? Vad kan vi göra åt det? Skulle det hjälpa att kolla vilka som är närvarande varje dag?

/ Mattias
Det säkraste sättet är givetvis att kräva att alla måste markera sina
namn före varje rond för att bli lottade. Det har varit den överlägset bästa metoden t.ex. i snabbgo-EM, en turnering där många hoppar in och ur hela tiden. Men det blir lite omständligt att göra så, bestämma hur länge man ska vänta på folk som gått på lunch osv.

Normalt brukar det inte behövas i vanliga turneringar, det brukar väl vara ovanligt att någon inte dyker upp alls? Det brukar gå att upprätthålla systemet att man ska meddela om man INTE tänker spela vissa ronder.
Fördelarna med det är alltså att man inte behöver besvära deltagarna med att bekräfta att de ska vara med hela tiden, samt att man slipper problem med missnöjda spelare som dykt upp 2 minuter för sent för att bli inlottade.

I årets Jusandan hade vi kanske relativt många orutinerade turneringsspelare(?), vi hade poängterat rätt mycket att man skulle kunna hoppa över ronder, och vi hade tydligen inte annonserat så bra ett telefonnummer man skulle ringa till om man fick förhinder. Kanske blev det extra många frironder på det sättet. Vi slarvade också en del med lottningen helt enkelt, det blev ju lite fel redan i första ronden. Vi borde ha tagit bort dem som inte dök upp fast de sagt att de skulle komma permanent ur listan, istället för att göra om det varje rond - det var därför Joakim Broberg till sist halkade in i en lottning, det var en dålig rutin. Förklaringen torde vara att det blev lite stress och tidsbrist när det tex i första ronden var svårt att få igång skrivaren. I första ronden brukar vi ju oftast ha en checklista uppe före första ronden, men vi hoppade över detta av tidsbrist... genvägar är ju ofta senvägar. Vi kan bara be om ursäkt. Antagligen är det bäst om en person kan ägna sig helt åt lottningen och deltagarlistan och slipper jobba med att ställa upp utrustning o.s.v.

Ett annat sätt att skärpa rutinerna är att kräva stenhårt att man måste spela alla ronder om man över huvud taget ska få vara med, det är huvudregeln enligt EGF:s turneringsregler, man kan hota med straff och bannlysning för den som inte dyker upp, men det har den nackdelen att det blir förre deltagare och antagligen färre partier spelade.

Det är bra att alla problem som uppstått blir rapporterade och ventilerade, så att vi kan uppmärksamma dem och bli bättre. Hur var det med mobiltelefoner nu då? Var det någons telefon som ringde under något parti? Blev det av betydelse för någon partiutgång?

mvh
henric
Myao
Posts: 126
Joined: 14 Feb 2005, 11:56

Post by Myao »

Min telefon ringde, men hade man mobilen på så var man beredd.

Det kräver inte bara att arrangörerna har bra regler, utan oxå att vi alla spelare visar respekt för turneringar och andra spelare. Som jag sagt tidigare, SKALL man ringa och säga till när det är förhinder. Detta måste kunna bedömas som en enkel sak. Man gör det i andra sammanhang, varför inte för gos skull?

Vissa kan argumentera att en deadline sätts, vilket givetvis inte är fel. Men det är min åsikt att det inte heller är fel att påminna alla spelare om artighet.

myao
arndt
Posts: 91
Joined: 07 May 2004, 12:59
Location: Stockholm

Re: Spelare som inte dyker upp

Post by arndt »

henric wrote:
Vi borde ha tagit bort dem som inte dök upp fast de sagt att de skulle komma permanent ur listan, istället för att göra om det varje rond - det var därför Joakim Broberg till sist halkade in i en lottning
Jag har alltid förutsatt att vid inskrivningen före första ronden så antecknades man, betalade, och sedan var det de personerna som utgjorde de registrerade spelarna, och inga andra. Den preliminära anmälningslistan borde sedan vara officiellt irrelevant (och tidigare bara underlag för det ungefärliga antalet personer som förväntas dyka upp och hur stark toppen är). Två omständigheter tyder starkt på att det är så, i mina ögon: att man inte kan avregistrera sig från den preliminära listan, och att man mycket väl kan dyka upp och delta fast man inte förhandsregistrerat sig.

En spekulation om att tydligen många slarvade med att tala om att de skulle hoppa över ronder: det naturliga känns för mig som att man talar om att man uteblir från något man förväntas delta i, men hur är det med alla turneringar i diverse spel som (mest) ungdomar deltar i, går det kanske till så där att man tar närvarokontroll före varje rond, och många är vana vid det? I så fall är det högst naturligt att bara utebli om man känner för det.
pem
Moderator
Posts: 148
Joined: 07 May 2004, 12:55
Location: Uppsala

Re: Spelare som inte dyker upp

Post by pem »

arndt wrote:Två omständigheter tyder starkt på att det är så, i mina ögon: att man inte kan avregistrera sig från den preliminära listan, /.../
Kan man inte?Det ska man kunna - det har i alla fall fungerat tidigare.
Per-Erik Martin [1d]
mohsart
Posts: 773
Joined: 07 May 2004, 12:47
Location: Hasslö, Blekinge
Contact:

Post by mohsart »

Det var inga problem med att installera skrivaren, däremot så dök den upp väldigt sent. Inför rond 5 var det däremot skrivarproblem, men de löstes snabbt genom omstart av datorn.
Jag måste nog hålla med Micke (Aceton) om att Stockholms goklubb bör köpa en skrivare, helst en laser så inte bläcket hinner torka mellan turneringarna.

Spelarna som inte var där togs inte bort, däremot markerade jag att de inte skulle spela några ronder. Jag gjorde det inte direkt och Joakim Broberg missade jag.

Det var relativt många spelare som jag inte visste vad de heter, vilket gjorde det svårare att hålla koll.

De flesta som inte dök upp (förutom de som inte spelade alls) gjorde det rond 3 och myaos fest var kanske bidragande till att en del försov sig?

Jag hade innan turneringen sagt att jag inte ville vara med och arrangera på plats, men skulle sköta delar av förarbetet. Det kanske var tur att jag ändrade mig eftersom alla var som lamslagna då jag blev sen till rond 5.

T.ex. Klas avregistrerade sig, så det bör vara möjligt att göra.

Jag tror att det är vettigt med en lista att pricka av sig på innan varje rond eller iaf varje morgon när det är kanske 40+ spelare och tillåtet att inte spela alla ronder. Sedan ska nog spelarna fråga sig själva om de kommer att orka upp i tid efter en sen natt.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/
Post Reply